Affaldsplan Ebeltoft Trafik- og Lystbådehavn
1. Beskrivelse af havnens modtageordning
Det er ikke muligt at udarbejde en total oversigt over havnens forbrug og affaldsproduktion
helt ned til den enkelte dåse maling. Årsagen er, at havnen ikke har en central styring
af indkøb, arbejdsprocesser og håndtering af forekommende affald, idet det er de enkelte
bådejere, der selv indkøber diverse forbrugsstoffer til egen båd. Den enkelte bådejer er
dermed også ansvarlig for brugen af disse stoffer og for bortskaffelsen af affaldet.
I det følgende er forbruget derfor udelukkende opgjort for havnens basisdrift, som
den er direkte ansvarlig for.
Kloakspildevand
Spildevand fra toiletbygning og andet afløb ledes i det offentlige kloaknet.
Havnen basere modtageordningen på tilkaldelse af slamsuger
Kloakspildevand | Kapacitet |
Type af faciliteter | |
Tilkaldelse af slamsuger | |
Almindelige toiletkummer | offentlige kloaknet |
Udslagsvask udendørs til tømning af tanke | offentlige kloaknet |
Driftsaffald – olie og kemikalier
I et ventileret Miljøcontainer med fast bund og mulighed for opsamling af eventuelt spild, indsamler havnens brugerfarlige affald.
Spildolie afhentes af Dansk olie genbrug a/s
Malingsrester, oliefilter m.v. afhentes af Modtagestation for farlig affald
Akkumulatorer og batterier til Reno Djurs containerplads
Der er opstillet miljøcontainer i miljøstation placeret ved siden af toiletbygn
Type af faciliteter i miljøcontainer | Kapacitet |
Dobbeltsidet olietank (sikkerhedstank) | 900 l. |
Tromle med låg til forskellige typer flydende farligt affald(fx malingsrester og fortynder) | 1 stk. 90 l. |
Tromle med låg til fast olieaffald (filter olieklude m.v.) | 1 stk. 90 l. |
Akkumulatorer og batterier | Miljøcontainer |
Almindelig affald afhentes og leveres til Reno Djurs
Der er opstillet følgende i miljøstation placeret ved siden af toiletbygning:
Driftsaffald – almindeligt affald |
|
Type af faciliteter | Kapacitet |
Container til dagrenovation | 5 stk. a 600 L |
Container til pap og papir | 2 stk. kuber |
Flaskecontainer | 2 stk. kuber |
Metal (øl- og sodavandsdåser evt. konserves) | Afhentes løbende af Natur-og vejservice |
Plast | Afhentes løbende af Natur-og vejservice |
Tovrester / bundgarn | Afhentes løbende af Natur-og vejservice |
2. Vurderinger af behovet for ændringer i havnens modtagefaciliteters type og kapacitet
Havnen foretager løbende visuel inspektion af de eksisterende faciliteter til modtagelse af de forskellige former for affald og indretter løbende kapaciteten efter forholdene, således at der altid er tilstrækkelig kapacitet.
Eventuelle indberetninger om utilstrækkelig kapacitet fra havnens brugere behandles løbende med henblik på at sikre tilstrækkelig kapacitet.
Ajourføring:
Hvert tredje år foretages en grundig gennemgang af den samlede affaldsplan med henblik på at foretage nødvendig revision.
3 Beskrivelse af procedurer for modtagelse og indsamling af affald
Ved etablering af effektive modtageordninger er det ønsket at medvirke til, at der kan opnås en positiv miljømæssig effekt, idet det vil motivere de skibe, som anløber danske havne til at aflevere alt deres affald i havnene, i stedet for at udlede/dumpe det i havet.
Den enkelte skibsfører bedes orientere sig om åbningstider samt, hvorvidt en modtagefacilitet er selvbetjent eller betjent og i så fald af hvem.
Endvidere bedes den enkelte skibsfører opdele sit affald i nedennævnte fraktioner som havnebestyrelsen har valgt at sortere havnens affald i:
Kloakspildevand: |
|||
Affald fra følgende kategorier: | Type af facilitet: | Placering af faciliteter: | Skiltning: |
Holding tanke | Holding tanke | Havnekontoret er behjælpelig i forbindelse med tilkaldelse af slamsuger | |
Kemiske toiletter | Udslagsvask | Ja | |
|
|
|
|
Driftsaffald – olie og kemikalier. |
|||
Affaldet sorteres i følgende kategorier: | Type af facilitet: | Placering af faciliteter: | Skiltning: |
Spildolie og olieholdigt vand | beholder til flydende olieaffald (spildolie og olieholdigt vand) | Miljøcontainer jævnfør oversigtskort | Ja |
Fast olieaffald | Beholder til olie- og brændstoffiltre, olieklude m.v.Beholder til olie- og brændstoffiltre, olieklude m.v. | Miljøcontainer jævnfør oversigtskort | Ja |
Flydende kemikalier | Beholder/container til forskellige typer flydende farligt affald | Miljøcontainer jævnfør oversigtskort | Ja |
Faste kemikalier | Beholder/container til akkumulatorer og batterier | Miljøcontainer jævnfør oversigtskort | Ja |
|
|
|
|
Driftsaffald – almindeligt affald: |
|||
Affaldet sorteres i følgende kategorier | Type af facilitet: | Placering af faciliteter: | Skiltning: |
Dagrenovation | Container til dagrenovation | Jævnfør oversigtskort | Ja |
Pap og papir | Container til pap og papir | Jævnfør oversigtskort | Ja |
Glas | Flaskecontainer | Jævnfør oversigtskort | Ja |
Tovrester/bundgarn | Afhentes løbende af Natur-og vejservice | ||
Metal | Afhentes løbende af Natur-og vejservice | ||
Plast | Afhentes løbende af Natur-og vejservice |
4. Oplysninger om modtagefaciliteterne til brugerne af havnen
Der udarbejdes et oversigtskort, der viser havnens område med de forskellige faciliteters placering samt relevant information. Kortet er ophængt ved havnekontoret og på infostander.
5. Beskrivelse af afgiftsordningen
Afgift for aflevering af alle former for driftsaffald er omfattet af "No-Special-Fee" princippet (NSF), hvilket betyder, at alle udgifter for affaldsbortskaffelse samt udgifter til etablering og drift af modtageordningen er inkluderet i havnens normale havnetakster.
6. Indberetning ved utilstrækkelig kapacitet
Indberetning af utilstrækkelig kapacitet i havnens affaldsordning kan ske ved henvendelse til Havnefogeden, som herefter kan udlevere en klageformular. Klagen stiles til Veje og Trafik som fremsender kopi til Miljøstyrelsen.
7. Procedure for løbende konsultationer med brugerne af havnen
Havnen er opdelt i følgender:
1. Lystbådehavn
Løbende konsultationer med brugere i lystbådehavnen foregår henholdsvis ved årlig opfølgning på fastlæggere i havnen med personlig kontakt med havnefogeden samt ved daglig kontakt fastliggere og havnefoged imellem.
Løbende konsultation med gæstesejlere foregår ved daglig kontakt gæstesejlere og havnefoged imellem
2. Fiskerihavn
Løbende konsultationer med brugere i fiskerihavnen foregår henholdsvis ved indkaldte møder mellem brugere og havneadministrationen (indkaldes når der er behov for dialog og information om udvikling på havnen) samt ved daglig kontakt brugere og havnefoged imellem.